Quan vaig engegar Nenapija.cat se'm va acudir que estaria bé posar a la venda marxandatge adreçat a fans de la tira còmica. Em vaig posar a pensar en dissenys que fossin divertits i representatius de Nena pija.
De seguida em vaig adonar que un marxandatge molt neutre —el títol de la tira acompanyat d'un dibuix de la protagonista— funcionaria bé entre gent entesa, però corria un perill: a ulls de qui no conegués la tira còmica podria semblar una exaltació del pijerío. Pensa-hi, visualitza-ho: una persona que llueix un estampat on hi posa Nena pija —i hi apareix dibuixada una pija tota feliç— es creua pel carrer amb algú que no coneix la tira còmica. Quin missatge interpreta? Que la persona que llueix l'estampat s'identifica amb una nena pija? Que està a favor dels pijos?
Tant de bo la tira còmica la conegués tothom, però no és el cas —de moment—. Si ets fan de Nena pija i surts al carrer amb un estampat de Nena pija, la majoria de gent amb qui et creuaràs no coneix la tira còmica.
Per tant, havia de pensar en algun disseny que agradés als fans i pogués funcionar també entre la gent que no sap de l'existència de Nena pija. Se'm va acudir que en comptes de fer servir el títol de la tira com a logotip/lema potser seria millor optar per alguna expressió que tothom associés a la parla dels pijos.
Acostumo a fer servir targetes petites de cartulina per apuntar coses: tasques pendents, dades, idees, etc. En tinc una pila al costat del teclat de l'ordinador.
Vaig començar a apuntar expressions arquetípiques dels pijos.
Al final de la targeta vaig apuntar MONÍSIMO. Temps després, a una segona tarja, vaig seguir per aquesta via i vaig apuntar SUPERMONO. Entre parèntesi, en lletra junta, hi afegeixo la descripció d'una imatge que podria funcionar com acompanyament divertit: (simio superheroico).
Al dia següent se'm va acudir una imatge per l'estil però encara més divertida i amb un terme encara més divertit: NENA SUPERMONA. Apareix al primer vers d'una de les cançons més famoses de Macedònia. En el poc espai que em quedava a la tarja vaig fer un gargot: la Piluca tota solemne amb els braços en nanses, vestida amb una armadura superheroica de xocolata, plomes al casc i pollets tronats a les espatlleres. Vaig barrar NENA i vaig apuntar [CAT] perquè vaig adonar-me de seguida que la mona de Pasqua d'aquestes característiques és un referent propi de Catalunya.
Com que aquell gargot era una cagada de mosca i no s'hi veia res, vaig esbossar la mateixa idea a una altra targeta amb una mica més de claredat. Vaig tantejar si funcionaria SOY SUPERMONA, però de seguida vaig barrar el SOY. SUPERMONA a seques funciona tant en català com en castellà, si bé és un gag que entendrem sobretot a Catalunya.
A l'esbós vaig apuntar amb lletra junta "fruites" assenyalant les genolleres, "crocanti" apuntant les botes i "spandex iemma" en referència a la roba arrapada a les cames (a casa sempre hem dit "iema" en comptes de "rovell", em fa molta gràcia aquesta catalanització). No em vaig poder estar de marcar les parts de color groc amb un subratllador de textos que tenia a la vora.
A partir de l'esbós vaig fer el dibuix a llapis a un full A4 i el vaig passar a tinta amb un pinzell Pentel recarregable. Després vaig esborrar el llapis per facilitar l'escaneig. Sempre treballo així, és el meu ritual.
Em vaig adonar que per fer la imatge més indubtablement superheroica calia afegir-hi una capa al vent. La vaig dibuixar i entintar en un altre full.
Vaig escanejar els dibuixos a tinta i els vaig colorejar amb Photoshop. Vaig deixar enllestida la composició amb la capa per darrere del personatge.
Ja només quedava afegir-hi el text i enviar el disseny al taller que s'encarrega d'imprimir les tote bags de comerç just en color. Una bossa de cotó divertida, nostrada i que farà gràcia als fans de Nena pija i també a qui no coneix la tira còmica.
La tote bag SUPERMONA es pot comprar aquí mateix.